Skip to content

Great Crush Collision

  • Dedicated to M.K. & T.Ry.
  • Uitgegeven door: John R. Fuller (Agent Robert Smith, Temple, TX)
  • Oorspronkelijke prijs: 40 cents
  • Copyright 1896 by John R. Fuller

Cover

Cover van 1896:

Het verhaal achter het nummer Great Crush Collision

Bij mijn zoektocht naar onbekende ragtime muziekstukken, kwam ik de voor mij nog onbekende titel 'Great Crush Collision' tegen op Wikipedia. Na enig onderzoek blijkt dit nummer, gecomponeerd door Scott Joplin, geïnspireerd te zijn op een van de meest bizarre treinstunts in de Amerikaanse geschiedenis.

In de namiddag van 15 september 1896 kwamen 40.000 mensen bijeen op de weidse Texaanse prairie nabij Waco. Enkele momenten later waren ze toeschouwer van een treinaanrijding van twee locomotieven met elk zeven vrachtwagons.

Enkele maanden daarvoor, wilde William George Crush meer publiciteit voor het treintraject Missouri-Kansas-Texas (Katy Railroad). Omdat bij treinaanrijdingen vaak ramptoeristen in grote getale kwamen kijken bedacht William G. Crush een stunt. Hij wilde twee afgeschreven treinstellen op elkaar laten botsen op een tijdelijk stuk spoor op de prairie van Texas.

Circa 3 mijl ten zuiden van het stadje West (TX), werd een een lengte van vier mijl een apart zijpoor aangelegd voor dit evenement. In de buurt werden putten geslagen, tenten opgebouwd, en het tijdelijke stadje 'Crush' was opgericht. Ter promotie van de treinstunt werden de betrokken locomotieven (#999 en #1001) groen en rood geschilderd en tourden door de staat om reclame te maken. Uiteindelijk kwamen er op de aangekondigde dag circa 40.000 toeschouwers naar Crush.

Handshake, de laatste groet voor de stunt

De treinen, tegenoverelkaar op het midden van het tijdelijke spoortraject rijden langzaam achteruit, elk naar een eind van het traject. De machisten hadden de locomotieven voorbereid op automatisch versnellen. Op het zelfde moment werden beide locomotieven in hun vooruit geschakeld, en na exact 4 omwentelingen van de aandrijfwielen sprongen het personeel van de trein. De treinen bereikten een snelheid van ongeveer 45-50 mph (ca. 75 km/h), waarna ze met een gigantisch knal op elkaar botsten. Door de grote impact explodeerden de stoomketels. Hierdoor werden stukken metaal, soms zo groot als halve treinwielen, tientallen meters door de lucht geslingerd.

Door de rondslingerende stukken metaal werden twee toeschouwers gedood en vele raakten gewond. William Crush werd daarop direct ontslagen. Maar vanwege het uitblijven van negatieve publiciteit werd hij de volgende dag direct weer aangenomen bij Katy Railroad.

Krantenartikel september 1896 met een foto van de impact

De Crash at Crush heeft Scott Joplin geïnspireerd tot het schrijven van dit nummer. Het is echter nooit duidelijk geworden of Scott zelf toeschouwer was bij het evenement.

Meer info

  • Bladmuziek via ragtimepiano.ca: http://www.ragtimepiano.ca/images/crushcol.pdf
  • Cover via Perfessor Bill Edwards: http://www.perfessorbill.com/covers/crush.htm
  • MIDI-bestand via Perfessor Bill Edwards: http://www.perfessorbill.com/midi/crush.mid
  • Oud-medewerker Katy-railroad geïnterviewd over de treinstunt: http://home.flash.net/~cymartin/crossxroads/68crush.htm
  • Texas Almanac over de crash: http://www.texasalmanac.com/history/highlights/crash/
  • Wikipedia-artikel over The Crash at Crush: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Crash_at_Crush